Itt a nyár, és 40 fok és napozás ideje. Mindenki a legjobbat szeretné a gyerkőcöknek (és persze magunknak is), mégis sokszor jószándékkal, információhiány, vagy épp az elavult információk miatt teszünk kevésbé jót. Szabó Gál Bence tévhiteket eloszlató írása. Ha egy cikket olvasol el az évben a gyerekek miatt, akkor ez legyen az. (Bence engedélyével közölve.)

Tekintettel arra, hogy mindenhol azt halljuk, hogy alaposan kenjünk be magunkat magas fényvédő faktorú naptejjel és kerüljük az erős napot délelőtt 10 óra és délután 4 óra között, kicsit furcsa lehet a tanácsom, hisz az ennek pont az ellenkezője.

Napozás – Miért és hogyan napozzunk naptej nélkül a tűző napon és miért kerüljük a napozást enyhe napfényben?

A napon töltött órák száma fordított arányban van a bőrrák kockázatával, ahogyan sok egyéb betegség kockázatával is. Csupán a leégések száma, ami egyenesen arányos a bőrrák kockázatával. És pont a leégés elkerülése miatt óvnak ennyire az erős naptól és tartják fontosnak a naptejek használatát. Azonban ez éppoly veszélyesnek tűnik. A nap UV-B sugarának hatására egy, a bőrben lévő koleszterinszármazék átalakul D3-vitaminná, ami viszont erősen rákellenes hatású többek közt. Minél magasabb a bőrünk D3-vitamin szintje, annál kisebb az esély a bőrrákok kialakulására.

UV-A sugárzás hatására viszont a D3-vitamin visszabomlik, tehát az UV-A sugarak csökkentik a bőr D3-vitamin szintjét. A D3-vitaminnak erős rákellenes hatása (is) van, így a csökkent D3-vitamin szint jelentősen növeli a rák (és egyéb betegségek) kialakulásának kockázatát. Egy leégés után a bőr akár hónapokig is képtelen D3-vitamint előállítani, ezért a leégés óriási mértékben csökkenti a bőr D3-vitamin tartalmát. Részben éppen ezért fokozza a leégés bőrrák kockázatát, de persze a leégés által okozott szöveti károsodásnak és gyulladásnak is nagy a szerepe ebben.

Mi csökkenti még a bőrünk D3 szintjét?

Pont az, amit a leégés elkerülésére ajánlanak, az enyhe napon való napozás és a naptejek használata. Miért? Mert minél magasabban van a nap és erősebbek a sugarai, annál magasabb a D3 termelő UV-B aránya a D3-mat lebontó UV-A-val szemben. A gyenge napsugarak pedig már csak UV-A sugarakat tartalmaznak, így ezek a sugarak már csak csökkentik a bőr D3 szintjét. Ezen felül a naptejek az UV-B sugarakat sokkal nagyobb hatással szűrik ki, mint az UV-A-t, ami szintén a bőr D3 szintjének csökkenéséhez vezet. Ennek fényében érthető is, hogy a magukat a naptól óvó fejlett országokban miért olyan gyakori a bőrrák és egyéb rák, míg a fejletlen napos országokban, ahol az emberek sokat vannak kint a napon naptej nélkül, miért ritkább, holott pont az ellenkezőjére számítanánk.

Az üveg is megszűri az UV-B-t, de az az UV-A-t tovább engedi, így az ablakon keresztüli napozás is csökkenti a bőrünk D3 szintjét. Ezért lehet, hogy gyakori a bőrrák olyan emberek körében, akik napos országokban ablak mellett dolgoznak vagy vezetnek és a szélvédőn keresztül sok nap éri őket. Egy másik elgondolkodtató tény, hogy a melanoma jellemzően olyan helyen jelenik meg, ahol az embert kevesebb napfény éri, sőt, leginkább ott ahol soha nem éri nap. Ez tulajdonképpen kizárja a napozást a melanoma okozói közül.

Mi a megoldás?

Napozás naptej nélkül, erős napon, rövid ideig úgy, hogy nehogy leégjünk.

Így tudjuk bőrünk D3 szintjét a legmagasabban tartani és időt is spórolunk. Amennyiben valamiért sok időt kell kint töltenünk a szabadban, akkor inkább pólóval és szalmakalappal védjük magunkat, mint naptejjel. Vagy válasszunk olyan naptejet, ami az UV-A sugarakat is teljesen kiszűri, de csak ha muszáj. Ha szeretnénk, hogy szervezetünk D3-vitamin szintje magas legyen, akkor teljes bőrfelületünk tisztításához csak hideg vizet használjunk. Csak hajlatainkat tisztítsuk meleg vízzel illetve szappan és tusfürdő használatával. Ugyanis mind a meleg víz, mind a szappan/tusfürdő kioldja a bőrben megtermelődött D3-vitamint, mert annak jelentős része a bőr felsőbb rétegeiben képződik. A D3 bőrből véráramba való teljes „beszívódásához” pedig három nap is szükséges lehet, így aki naponta meleg vízben fürdik vagy zuhanyozik, nem számíthat magas D3-vitamin szintre. Ha pedig ez a fajta napozás és mosakodás túl macerásnak tűnik, szedjünk egyszerűen D3-vitamint.

Megjegyezném még, hogy az erős és enyhe napfénynek is van a bioritmusunkra, hangulatunkra jó hatása, azonban ehhez nem kell, hogy a bőrünket érje. Elég, ha vert fény formájában a szemünket éri, azaz legyünk sokat kint a szabadban és nyugodtan tartózkodhatunk árnyékos helyen is. A leégés elkerülésére és a bőrünk D3-vitamin szintjének és a nap jótékony hatásainak kihasználásához együnk sok zöld (klorofill dús) és színes zöldséget és gyümölcsöt, fogyasszunk rendszeresen kollagén-fehérjékben dús élelmiszereket (vagy szedjünk kollagén-peptideket). A teák (főleg a zöld-teában lévő EGCG), a vörösszőlő-magjának és héjának hatóanyagai is nagyon hasznosak, ahogyan akár csak a C-vitamin is, sőt maga a D3-vitamin is. Ezek mind csökkentik a bőr károsodását, elnyújtják a leégés nélkül napon tölthető idő hosszát -> több D3, több jótékony hatás. Ezeket a “belső naptejeket”tehát a normál naptejekhez képest biztonsággal használhatjuk, csak előnyük van és nem csökkentik a D3 szintézist.

Összefoglalva

Akkor napozzunk, amikor erős a nap, de sose addig, hogy leégjünk. A leégést minden áron fontos elkerülni. Kerüljük a napot ablakon keresztül és enyhe napfényben se napozzunk sokat. Napozás után lehetőleg 1-2 napig csak a hajlatainkat mossuk meleg vízzel és ne az egész bőrfelületünket. Hideg-langyos víz, ne ázzunk, inkább csak gyors zuhanyzás!”

(Forrás.)

Author

Write A Comment